Robotları programlamak değil, öğrenebilen robotlar üretmek… Ya sonra?

Yapay zekâ, robotik, makine öğrenmesi konuları şu sıralar oldukça konuşuluyor. Ben de gelişimsel robotikle ilgilenmeye başladıktan sonra aklıma birçok soru takıldı ve dedim ki; “Neden bu soruları Keçeli’lere de sormayayım?”

Nedir gelişimsel robotik? Şöyle ki, akıllı bir robot icat etme sürecinde gelişimsel robotik alanındaki bilim insanları, bu robotun her şeyini programlamıyor da ona bir şeyleri deneyimleterek öğretiyorlar. Mesela bir engelin arkasına bir cisim koyup, ardından bir kere robotun kolundan tutup engelin arkasındaki cisme ulaştırdıktan sonra robota, “Hadi cismi bu kez de sen bul” dendiğinde robot aynı adımları izleyip cisme ulaşabiliyor. Tıpkı bebeklerdeki gelişim gibi. Bu noktada robotik, psikoloji, mühendislik, sinirbilim gibi alanlardaki bilim insanları ortaklaşa çalışarak, robotları bebek düzeyinden yetişkin düzeyine getirmeye çalışıyorlar.

Bu durumla ilgili birçok da tartışma var. Meselâ, “Neden robotlar icat ediliyor?” “Bizim işimizi kolaylaştırması için” diyorlar, ancak gerçekten kolaylaştıracak mı? Diyelim ki bu robotlar yeterli seviyeye ulaştılar ve artık hayatın birçok alanında çalışmaya başladılar. Hangi insanların işi kolaylaşmış olacak?

Bir suç işlediklerinde kim sorumlu olacak? Robot mu, sahibi mi, işvereni mi, tasarlayanları mı? Örneğin, geçenlerde sürücüsüz otomobille yapılan kazayla ilgili gelen yorumlardan biri şöyleydi: “Madem insanların sebep olduğu kazalara kıyasla 10 kat daha az kazaya sebep oluyor bu araçlar, öyleyse bu çok da büyük bir sorun sayılmaz. Bardağa dolu tarafından bakmak lazım.” Sizce daha az insanın ölüyor olması sorunu ortadan kaldırıyor mu? Bardağın dolu tarafı bu mu?

Bizden daha üstün bir zekâya ulaştıklarında ne yapacağız? Bununla ilgili Nick Bostrom diyor ki: “Yakın bir gelecekte bu makineler bizi geçecek. Robotlara yalnızca bir amaç vererek onlara bir şeyler öğretirsek eğer, bizden daha ileri gittiklerinde, zekâlarını, ne olursa olsun amaçlarını gerçekleştirmek için kullanacaklardır. Bizim burada yapmamız gereken, robotlara verdiğimiz amaca ulaşmalarını sağlarken, bizim için önemli olan bütün değerleri onlara öğrettiğimizden de emin olmak.”

Bu durumda, evrensel değer yargılarının olup olmadığı sorusuna geliyor mesele. Bu robot, yargılarını kimin değerlerine göre oluşturacak? Onu tasarlayanın yanlış görmediği bir şey hepimiz için doğru olabilir mi?

Cevabı henüz olmayan, tartışılmaya devam edilen konular bunlar.

Siz ne düşünüyorsunuz?

BENZER KONUDA MAKALELER:

Beyninin yerinde koca bir boşluk olan adam İlgili olanlarınız bilecektir ki, beyinle ilgili yapılan bütün çalışmalar biraz eksik. Çünkü bilim tarafından hâlâ sınırları çizilememiş, fonksiyonları tam olarak ortaya konulamamış bölgeler var beyinde. Hem araştırma için kullanılacak materyaller...
Beyin hücreleri yenilenir mi? (Yazıda bulunan avam tabirlerim için tüm bilim dünyasından özür diliyorum.) Benim çocukken öğrendiğim, ama geçmişi yaklaşık 100 yıla dayanan bir bilgi var: Beyin hücreleri yenilenmez. Bu bilgiye göre; beynimizdeki hücrelerin hepsi doğuştan gelir, ...
Ekmekten de soru mu olurmuş? Bak ne anlatacağım sana bu ay Keçeli! Geçen gün akşamüzeri ekmek almak için fırına gittim. Fırıncıya, —Bana iki tane pişmiş ekmek verir misiniz? Dedim. Önce şaşırdı. Sonra duraksadı ve cevapladı: —Hamur satmıyoruz ya kızım, bak hepsi p...
Neden hayatımın ilk birkaç yılını hatırlayamıyorum... İlk gözyaşımızı, ilk adımımızı, ilk sözcüğümüzü hatırlasak ne güzel olurdu değil mi? Kendimizle ilgili bilgileri başkalarından öğrenmemize gerek kalmaz; İlk kime güldüğümüzü, çıkan ilk dişimizle kimi ısırdığımızı hatırlar gülerdik. Ama hatırlayamıyor...
Etkili Çalışma İçin Süper 2 Yöntem! Merhaba Keçeli; Okul, dersler, sınavlar derken yoğun bir döneme attık adımımızı. Geçenlerde okuduğum birkaç makale, aklıma yeni çalışma alternatifleri getirdi. Belki sana da bir fikir olur diye yazıyorum. Norman Triplett isimli bir psikoloğun 189...

İlk yorumu siz yazın

Makale hakkında düşüncelerinizi paylaşın:

E-Posta adresiniz kesinlikle gizli kalacaktır.


*